
| Articles are presented in the alphabetical order of authors \ Gli articoli sono presentati in ordine alfabetico degli autori |
|
| CONTENTS / SOMMARIO | |
General program / programma generale |
|
| Anati Emmanuel, Opening speech / Allocuzione inaugurale | |
| Aleksovski Dusko, Cocev Kamen (Tsotse’s Stone), the excavation site which joins the grounds for sacrificial rituals, a temple, painted rock art and a prehistoric observatory | |
| Anati Emmanuel, Outstanding Universal Values: Guidelines for the Implementation of World Heritage Global Strategy in Rock Art Contexts | |
| Anati Emmanuel, Engraved rocks of La Ferrassie style | |
| Arcà Andrea, I Segni della Terra, i Segni della Guerra. Valcamonica e Arco Alpino: le due linee portanti dell’iconografia rupestre preistorica | |
| Baldari Luigi, Sesso, cibo e territorio: uno schema di riferimento per la pratica micropsicoanalitica | |
| Bertilsson Ulf, ICOMOS – CAR Recent initiatives and achievements | |
| Bertilsson Ulf, The CAR-ICOMOS charter for the protection and management of rock art and rock art sites | |
| Bertocchi Antonia, Il Bovide inciso di Niaux: per una nuova lettura | |
| Bolmida Pier Luigi, Sull’eredità psichica arcaica | |
| Brusa Zappellini Gabriella, Morphogenèse des signes aniconiques L’art des origines entre neuroscience et psychanalyse | |
| Camuri Giacomo, Il paesaggio rituale. Per un’interpretazione dei luoghi | |
| Chazine Jean-Michel, Hands stencils and sexual dimorphism: samples and prospects from the Borneo caves | |
| Cohen Claudine, L’art rupestre et les rôles de la femme au Paléolithique | |
| Dimitriadis George & Iliades George, An Ethnological flashback on Horse-rider cult in open air sanctuaries in Eastern Macedonia, Greece | |
| Dobrez Livio, The Reception of Visual Representations | |
| Fernández Distel Alicia A., Placas circulares decoradas de metal en el noroeste argentino | |
| Fossati Angelo, Figures and Male Sites in the Rock Art of Valcamonica, Italy | |
| Freeman Gordon R., Kekip Sacred Rock in southern Alberta: Moon, Morningstar, and blood sacrifice | |
| Galbiati Ambrogio, Notes pour l’analyse de l’agencement des signes dans la “Grotte des cerfs” de Porto Badisco (Otrante - Italie) | |
| Gavaldo Silvana, L’area istoriata de “I Verdi” (Valcamonica, Italia) | |
| Ghasrian Sirvain Mohammadi and Naderi Rahmat, Khra Hanjiran Rock art (north-west of Iran) | |
| Giorgi Piero P., A new interpretation of female symbols and figures produced in prehistoric Europe The hypothesis of the centrality of women | |
| Gnesutta Ucelli Paola, Figurazioni, simboli, segni, nell’arte mobiliare epigravettiana della Grotta delle Settecannelle. Ischia di Castro - Viterbo | |
Gonnella Stefano, Pietre viventi. Il contributo della fenomenologia all’interpretazione dell’arte preistorica |
|
| Grassi Maurilio, Arte Rupestre della Val di Scalve | |
| Thérèse Guiot-Houdart, Lascaux ou l’imaginaire du cycle de la procréation | |
| Jègues-Wolkiewiez Chantal, Chronologie de l’orientation des grottes et abris ornes paleolithiques français | |
| Khan Majeed, Sacred Images of Metaphysical World – Perspective of Prehistoric Religion in Arabia | |
| Khechoyan Anna, The rock art of the Mt. Aragats system | |
| Korkuti Muzafer, An attempt for the interpretation of the rock art in Albania | |
| Kruta Venceslas, L’art des Celtes | |
| Loerper Lena et al., Iconography and optical 3D measurements techniques: a modern view on the megalithic art of the gallery-grave at Züschen/Lohne (Germany) | |
| Marenco Daniela, Costruzione del simbolo e costruzione del sé: il bisogno di rappresentare | |
| Marretta Alberto, Forma, funzione e territorio nell’arte rupestre camuna: il caso delle figure ornitomorfe | |
| Martinotti Angelo, Interpretazione topografica dei simboli scutiformi nell’arte rupestre preistorica della Valtellina | |
| Marzi Chiari Bruna, Rappresentazioni grafiche e ricerca dell’identità | |
| Masson Emilia, Le site pré/protohistorique de Cocev kamen (Macédoine): ses analogies avec des sites européens | |
| Mazel Aron D., Colour in the past: shaded polychromes in the hunter-gatherer history of the uKhahlamba-Drakensberg, South Africa | |
| McDonald Joe, Dampier Archipelago Petroglyphs: Motif and trait analysis in the assessment of scientific values of a rock art province | |
| McDonald Joe and Veth Peter Pilbara and Western Desert Rock Art: Style Graphics in Arid Landscapes | |
| Mendez Paco, Relazione tra il cosmo, l’ambiente e l’arte rupestre del Chiapas; Messico | |
| Mérian Yves, L’art bellifontain | |
| Muñoz Guillermo, Colombia | |
| Nami Mustapha, Le site rupestre de Lahouirra (Sud marocain) :un « style symbolique » ou le culte du serpent | |
| Peeters Marc C., Trois anthropomorphes du mont Bego aux pieds tournés vers l’intérieur | |
| Peluffo Nicola, Esteriorizzazioni grafiche preistoriche e sogni attuali | |
| Resnik Salomon, Archeologie de l’inconscient: pensee mythique, pensee onirique et folie | |
| Richard Gérard, Pétroglyphes de Guadeloupe présentation et analyse du registre | |
| Rodighiero Sandro, Inconscio, Rappresentazione e Psicoterapia | |
| Rowlett Ralph M., Valcamonica, Remedello and Oetzi the Ice Man | |
| Rozwadowski Andrzej, Rock art in terms of tradition: Towards a new conceptualization and understanding of the Central Asian rock art | |
| Sand Christophe and Monnin Jean, Existe-t-il une tradition graphique spécifique de pétroglyphes en Mélanésie insulaire? Etude à partir d’une perspective néo-calédonienne | |
| Sani Giancarlo, Cerchi con coppelle: un’interpretazione sulla base delle figure e scritte sulla Roccia Sacra di Limano (Lucca) | |
| Sansoni Umberto, Simboli e Archetipi nell’arte rupestre. Per un’archeologia cognitiva, psichica e simbolica | |
| Savardi Enrico, Le raffigurazioni di “capanna” nell’arte rupestre camuna | |
| Serangeli Jordi, Distribuzione della fauna e la sua importanza nell’interpretazione dell’arte rupestre del Paleolitico superiore | |
| Soler Subils Joaquim The late prehistory of the Western Sahara according to rock-art | |
| Svoboda Jiří A and (van der) Plicht Johannes, Býčí skála and other caves in the Middle Danube region: Dating rock art | |
| Svoboda Jiří A., Upper Pleistocene steppe of North Eurasia: Implication for the shamanic hypothesis | |
| Tanda Giuseppa, Il bucranio nella Sardegna preistorica: origine, sviluppo, cronologia, significato | |
| Tartari Manuela, La condensazione | |
| Thaqi Ilaz, Kosova rock art Interpretation and Decodification | |
| Troletti Federico, Approfondimenti e simbologia: il Nodo di Salmone | |
| Turkcan Ali Umut, Who’s gonna ride your wild horses, recent explored rock painting in Phrygia | |
| Vahanyan Gregor, Armenian hieroglyphs online writer | |
| Vetrov Victor S., The Late Paleolithic Art of the steppes in the Northern Black Seaside and the Sea of Azov Side | |
| Zaia Ambrogio, Il legame tra la vita e l’azione: la rappresentazione del movimento nei processi evolutivi dell’uomo primitivo | |
| Zanetta Manuela, Il duello nell’arte rupestre camusa: simbolo di passaggio, della danza armata e della lotta del bene contro il male | |
| Anne Zeller, Biological Basis of Aesthetics: A Comparison of Rock Art and Ape Art | |
MANAGING ROCK ART WORLD HERITAGE SITES |
|
| Appendici |